onsdag 19 oktober 2022

Sju års utveckling av Bangkok

Jag bläddrade tillbaka i mitt Instagram-flöde för att leta efter när jag senast spenderade lite längre tid i Bangkok. Jag var ju i stan runt 2019 med min kära mor, men vi uppvaktade inte stan så länge innan vi hoppade vidare till Vietnam. Sist jag var i stan en längre stund var juli 2015, jag besökte MOCA Museum of Contemporary Art den 19 juli. Tanken med mitt användande av Instagram var alltid att dokumentera minst en bild från varje resa jag tog, att summera mina intryck av landet i en bild. Det är ännu samma filosofi jag har, flödet föds primärt med resorna, som jag ju håller mycket kära. Jag uppskattar dock möjligheten av att här skriva av mig lite mer och för er som vet med video dokumentera på annat håll. Dessa skriverier var främst till för de närmsta, videorna primärt till min pappa som ju har svårt att ta till sig text och föredrar bild och helst rörlig sådan. Apples iMovie må vara ett enkelt verktyg, men den räcker gott för mina ändamål. 

Efter att totalt spenderat en vecka i staden har jag några klara intryck som glädjer mig. Den främsta är utbyggnaden av "tunnelbanan" eller Skytrain BTS som den kallas här. Nedan har jag kladdat var ändhållplatserna var för sju år sedan. I princip alla linjer har byggts ut eller fått fortsatt kommunikation vidare utåt. Endast flygplatslinjen är orörd. Vidare söderut såg jag att det sträcker sig nya stationer som håller på att byggas, troligen på fler platser runt om staden.


Det är något med staden som påminner mig om Tokyo. Det kan bero på att Tokyo förutom Bangkok är den stad jag spenderat mest tid i inom Asien. Tokyo är i utveckling en av de länder som är längst ut på skalan, tillsammans med oss i Skandinavien. Men nu när jag ser samhället förbättras så ser jag ju likheter med Tokyo. Och det troliga är ju såklart att städerna i regionen hämtar inspiration från varandra och kopierar det som fungerar bra. Jag är glad över att se utveckling här och att livet som besökare och troligen mer som invånare verkar bli enklare. När jag var här sist var Uber närvarande och gjorde taxiåkandet enklare, främst på nätterna då tågen inte går. Numera är Uber utkonkurrerat och existerar inte i staden, Grab har tagit dess plats. Grab är en transport app, som har motorcykel och taxi för persontransport, men som också har byggts ut med matleverans från restauranger, leverans av matvaror, medicin och egentligen allt som går att köras med motorcykel eller bil. Grab används flitigt. Jag ser ofta hur kontorsarbetare går ner till markplan och möter upp Grab-förare med lunchpåsar istället för att gå ut på stan för att hämta något. Av de jag känner som bor och arbetar i regionen äter få matlåda, maten på stan är så billig att alla måltider äts på stan eller hämtas/beställs hem. Elon Musk har uttalat sig om att han vill utveckla en liknande app som Grab, en slags multifunktionell app där man ska kunna tillgodose alla typer av behov, jag tror han kallar den X. Vi får väl se vad som dyker upp på den fronten, men Grab har i alla fall dominans i Thailand, även annanstans i Asien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Saigon - inte för mig

Ho Chi Minh City, eller Saigon som staden också hette innan den officiellt bytte namn av nordvietnameserna efter inbördeskrigets slut 1975. ...